۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

مهاجرت کودکان افغان به کشورهای اروپائی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) خواستار توجه ویژه به کودکان افغان شده است که برای یافتن زندگی بهتر، از راه های غیرقانونی وارد اروپا می شوند.
در گزارشی که به تازگی از سوی این نهاد منتشر شده آمده است که تعداد کودکان افغان که در سال 2009 خواستار پناهندگی در اروپا شدند به پنج هزار و نهصد نفر می رسد در حالی که این آمار در سال 2008، فقط سه هزار و سه صد و هشتاد نفر بود.
این درحالیست که به گفته مسئولان کمیساریای سازمان ملل متحد، تعدادی از کودکان افغان درخواست رسمی پناهندگی نداده اند که بر این اساس، مجموع آمار این کودکان در اروپا می تواند بیش از ارقام اعلام شده باشد.
سازمان ملل متحد، ادامه نا امنی ها در افغانستان و وضعیت نامناسب افغانها در کشورهای همسایه ایران و پاکستان را دلایل اصلی تلاش کودکان برای پناهندگی در اروپا خوانده است.
این گزارش می نویسد: "تجارب شخصی این افراد از جنگ و نقض حقوق بشر مانند کار اجباری، نا امنی، فقر گسترده، عدم ثبات سیاسی، سطح پایین سواد و از بین رفتن امید به آینده بهتر، همه دست به دست هم داده و این وضعیت را وخیم تر می کند."
'سفرهای خطرناک'
مهاجرت های گسترده از افغانستان به کشورهای اروپایی ظرف سی سال اخیر ادامه داشته است و این کشور در حال حاضر یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان را در اروپا و آمریکا دارد.
علاوه بر این، بیش از سه میلیون افغان هم اکنون در دو کشور همسایه، یعنی ایران و پاکستان، زندگی می کنند.
اگرچه روند بازگشت برخی از این خانواده ها به افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان آغاز شد، اما ادامه نا امنی و بیکاری گسترده در افغانستان، یک بار دیگر انگیزه های بازگشت افغانها را به خانه هایشان از بین برد.

سازمان ملل نسبت به راه های پرخطری که پناهجویان مجبور به پیمودن آن هستند، هشدار می دهد
هم اکنون بسیاری از خانواده های افغان، کودکان خود را به دست قاچاقچیان انسان می دهند تا آنان را با استفاده از اسناد جعلی، به کشورهای اروپایی انتقال دهند.
اما آنگونه که سازمان ملل متحد می گوید سفر این کودکان همراه با قاچاقچیان، همیشه ساده و بدون دشواری نیست.
گزارش کمیساریای پناهندگان ساازمان ملل متحد آورده که این کودکان مجبور هستند راه های پرخطری را برای رسیدن به اروپا طی کنند و پس از رسیدن به یکی از کشورهای اروپایی نیز، درخواست پناهندگی آنها همیشه پذیرفته نمی شود.
جودیث کومین، مسئول کمیساریای عالی پناهندگان در اروپا می گوید: "این کودکان در فاصله راه، دشواری های تکاندهنده ای را متحمل می شوند، اما از آنجایی که نسبت به خانواده های خود یک نوع احساس مسئولیت می کنند، مجبور می شوند به سفر خود ادامه دهند و در نتیجه، بار بار قربانی می شوند."
گزارش این نهاد تاکید کرده است که خانواده های افغان در افغانستان، ایران و پاکستان باید از خطراتی که متوجه کودکانشان هنگام سفر غیرقانونی به اروپاست کاملا آگاه شوند.
این گزارش براساس مصاحبه با یکصد و پنجاه نفر از کودکان پناهجوی افغان در فرانسه، یونان، ایتالیا، نروژ (ناروی) و بریتانیا تهیه شده و گزارشگران نظریات شماری از کودکان پناهجوی افغان در ترکیه را نیز در آن گنجانیده اند.
سازمان ملل متحد از افغانستان، ایران و پاکستان به عنوان کشورهایی نام برده که بیشتر کودکان افغان از آنجا راهی اروپا می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر