۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

پتریوس بجای مک کرستال

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف و ناتو را از کار خود برکنار و ژنرال دیوید پترویوس را به جای او معرفی کرده است.

این اقدام آقای اوباما پس از آن صورت گرفت که ژنرال مک کریستال برای توضیح سخنان اخیرش از کابل به واشنگتن فرا خوانده شده بود.

ملاقات فرمانده کل قوای آمریکا و ژنرال مک کریستال کمتر از سی دقیقه طول کشید. این ژنرال آمریکایی در مقاله ای که نسخه اینترنتی آن در مجله رولینگ استون منتشر شده به انتقاد شدید و گاه تمسخر مقام های بلندپایه غیرنظامی می پردازد.

ژنرال پترویوس در حال حاضر همچنین فرمانده کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای میانه است. او همان کسی است که مسئولیت افزایش شدید نیروها در عراق را به عهده داشت.

آقای اوباما در سخنانی در محوطه کاخ سفید از ژنرال مک کریستال قدردانی کرد اما افزود که جنگ از هر فردی حتی یک ژنرال و یا رئیس جمهور فراتر است.

او تاکید کرد که این "تغییری در خدمه است و نه تغییری در استراتژی."

رئیس جمهوری آمریکا گفت که تصمیم برای جایگزینی آقای مک کریستال را "با تاسف زیاد" می گیرد اما افزود که این ژنرال در "اعمال استانداردهایی که یک ژنرال فرمانده خود باید آنها را تعیین کند ناکام ماند."

او گفت: "من این تصمیم را نه بر اساس اختلاف بر سر سیاست ها با ژنرال مک کریستال .... و نه به خاطر اینکه احساس می کنم به شخص من اهانت شده می گیرم."

او گفت که رفتار فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، "کنترل غیرنظامی ها بر ارتش که در کانون نظام دموکراتیک ما قرار دارد را تضعیف می کند."

او گفت آنچه که به نقل از ژنرال مک کریستال در نشریه رولینگ استون منتشر شده است، نمی بایست از زبان ژنرالی که در حال جنگ است، گفته می شد.

آقای اوباما این تصمیم را بسیار مشکل خواند اما تاکید کرد برای آمریکا و استراتژی این کشور در افغانستان لازم است.

'پوزش قلبی'

ژنرال مک کریستال هم در بیانیه ای گفت: "من با قوت از استراتژی رئیس جمهور در افغانستان حمایت می کنم و عمیقا به نیروهای ائتلافی، کشورهای همکار، و مردم افغانستان متعهدم."

"به خاطر احترام به همین تعهد - و میل به موفقیت این ماموریت - است که استعفانامه خود را تسلیم کردم."

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان به تلویح گفته بود که مایل نیست ژنرال مک کریستال جایگزین شود، و او را بهترین فرمانده در 9 سال عملیات نظامی آمریکا در افغانستان خوانده بود.

آقای کرزی یک روز پیشتر در یک کنفرانس ویدیویی به آقای اوباما گفته بود که کنار رفتن مک کریستال به روند صلح و ثبات در افغانستان کمک نخواهد کرد.

یک سخنگوی آقای کرزی پس از اعلام خبر برکناری ژنرال مک کریستال گفت: "ژنرال مک کریستال یک شریک مهم و قابل اعتماد برای دولت و مردم افغانستان است و ما امیدوار بودیم که این اتفاق نیافتد. با این حال این یک مساله داخلی برای دولت آمریکاست و ما تصمیم رئیس جمهور اوباما را محترم می شماریم."

او افزود: "ما چشم انتظار همکاری با ژنرال پترویوس، که سربازی کارکشته است و رئیس جمهور کرزی او را خوب می شناسد، هستیم."

دبیر کل ناتو گفت که استراتژی ائتلاف نظامی غرب در افغانستان پس از جایگزینی ژنرال مک کریستال تغییری نمی کند.

ژنرال مک کریستال فورا به خاطر آن مقاله عذر خواهی کرده بود. او در بیانیه ای گفت: "من به خاطر این شرح از صمیم قلب پوزش می خواهم. این اشتباهی در اثر یک قضاوت سست بود و هرگز نباید اتفاق می افتاد."

مقاله رولینگ استون که شرح حالی از اوست قرار است در شماره روز جمعه این مجله چاپ شود.

ژنرال مک کریستال در آن مقاله از جمله می گوید که احساس می کند سفیر آمریکا در کابل در جریان مباحثات سال 2009 در کاخ سفید در مورد درخواست افزایش نیرو به او "خیانت" کرده است.

فرمانده نیروهای آمریکایی همچنین در پاسخ به سوالی، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری را به تمسخر می گیرد. او می گوید: "سوالتان درباره معاون رئیس جمهور آقای بایدن است؟ او کی هست؟"

در آن مقاله یک دستیار آقای مک کریستال درباره اولین ملاقات این ژنرال با باراک اوباما که یک سال قبل انجام شد می گوید: "اوباما آشکارا چیزی درباره او نمی دانست، اینکه کیست... خیلی مشتاق به نظر نمی رسید. رئیس (مک کریستال) خیلی مایوس شد."

ژنرال مک کریستال در سال 2009 جای ژنرال دیوید مک کیرنان را گرفت.

او سال گذشته خواستار حدود پنجاه هزار سرباز اضافی برای جنگ افغانستان شده بود که در نهایت با افزایش 30 هزار سرباز موافقت شد.

فرمانده ناتو تعهد کرده بود که بعد از افزایش نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان تلفات غیرنظامیان و همچنین شورش ها در این کشور را مهار کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر