۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

جرگه مشورتی صلح دستورمذاکره باطالبان رابرسی می کند

شرکت کنندگان نشست مشورتی صلح کابل، در دومین روز کاری خود به بیست و هشت کمیسیون جداگانه تقسیم شده و روی راه های آوردن صلح در افغانستان و آشتی احتمالی با مخالفان مسلح این کشور بحث می کنند.

هر کمیسیون بین پنجاه تا شصت عضو دارد که تحت ریاست یک نفر تا پایان امروز و نیم روز فردا به کار خود ادامه می دهد.

گزارشها حاکیست که برخی از این کمیسیون ها، موضوع حذف نام رهبران طالبان از فهرست افراد تحت پیگرد قانونی را مورد ارزیابی قرار داده اند اما هنوز به توافقی در این مورد نرسیده اند.

بحث آتش بس عمومی در افغانستان و پایان دادن به جنگ تا فراهم شدن زمینه گفتگو با مخالفان مسلح نیز موضوع دیگر مورد بحث در برخی از این کمیسیون ها بوده است.

شرکت کنندگان در جرگه صلح تنها می توانند نظر مشورتی خود را در این موارد به حکومت افغانستان ارایه کنند و تصامیم آنها از نظر قانونی برای حکومت الزام آور نیست.

به گفته مسئولان برگزاری این نشست، کار کمیسیون ها براساس زمانبندی از قبل تعیین شده به پیش می رود اما اگر شرکت کنندگان بخواهند بیشتر روی مسایل گفتگو کنند، این نشست می تواند برای یک روز دیگر نیز تمدید شود.

قرار است نشست مشورتی صلح روز جمعه (14 جوزا/خرداد) با انتشار قطعنامه ای به کار خود پایان دهد.

جواب طالبان: حمله راکتی

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که روز گذشته این نشست را با سخنان خود گشایش داد، از "هموطنان ناراضی" خود خواست تا اسلحه خود را زمین بگذارند و به روند استقرار صلح بپیوندند.

آقای کرزی گفت دولت افغانستان و نیروهای خارجی مکلف هستند تا کسانی را که به دلیل "بدرفتاری های حکومت و نیروهای خارجی" خانه های خود را ترک کرده و علیه حکومت اسلحه برداشته اند، دوباره به خانه هایشان بازگردانند.

اما جنگجویان مخالف دولت افغانستان با حملات راکتی به محل برگزاری نشست صلح به دعوت صلح آمیز رئیس جمهوری پاسخ دادند.

همزمان با سخنرانی حامد کرزی در نشست افتتاحیه جرگه صلح، نقاط اطراف محل برگزاری این نشست هدف حمله راکتی قرار گرفت و بعد صدای تیراندازی به گوش رسید اما از تلفات احتمالی این حملات گزارشی نشده است.

مقامات امنیتی افغانستان گفته اند که سه نفر در یک ساختمان نیمه کاره در نزدیکی محل برگزاری نشست صلح جای گرفته و از آنجا به سوی این محل راکت پرتاب کردند.

به گفته آنان، دو تن از این افراد بعدا در درگیری با نیروهای امنیتی افغانستان کشته و دیگری بازداشت شد.

دولت افغانستان انتظار دارد در مشورت با نمایندگان مردم این کشور، طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را به آشتی و ترک جنگ دعوت کند.

اما این گروه ها نشست مشورتی صلح کابل را "ابتکار آمریکا" خوانده و گفته اند که افراد شرکت کننده در این نشست "از ملت افغانستان نمایندگی نمی کنند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر