۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

بازگشت پناهجویان به کشور شدت گرفته است

آژانس بین المللی پناهندگی سازمان ملل متحد (UNHCR) از افزایش قابل ملاحظه ای در آمار بازگشت کنندگان افغان به کشورشان ظرف سال جاری میلادی خبر داده است.
این آژانس می گوید، از آغاز سال 2010 تا حالا، هفتاد هزار نفر به افغانستان بازگشته اند، در حالی که انتظار می رود این رقم تا پایان امسال، به بیش از یکصد و سی هزار نفر برسد.
مسئولان UNHCR می گویند، اگر بازگشت پناهجویان افغان به همین روال ادامه پیدا کند، این آمار نشاندهنده افزایش دو برابر در تعداد بازگشت کنندگان افغان در مقایسه با سال گذشته خواهد بود.
این افراد عمدتا از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند.
آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد، بروز نا امنی ها و مشکلات اقتصادی در ایران و پاکستان را از عوامل عمده بازگشت افغانها به کشورشان خوانده است.
اما حقیقت این است که در افغانستان نیز، زندگی راحتی در انتظار بسیاری از این خانواده ها نخواهد بود.
خشونتها در نقاط مختلف افغانستان کماکان ادامه دارد و نداشتن سرپناه و کار، از چالش های اصلی سر راه خانواده هایی است که پس از سالها به کشورشان باز می گردند.
بخشی از این پناهجویان، سالهای زیادی را در ایران و پاکستان زندگی کرده اند و فرزندان شان در همین کشورها به دنیا آمده اند.
سرپناه
آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد می گوید، برای کمک به جابجایی این خانواده ها در افغانستان، در نظر دارد امسال بودجه خود را برای ساخت سرپناه به خانواده های بازگشت کننده بالا ببرد.
این اداره اعلام کرده است که در سال جاری، برای بیست هزار خانواده ای بازگشت کننده به افغانستان، سرپناه فراهم خواهد کرد.

نبود سرپناه و مشکلات اقتصادی، دو چالش اصلی سر راه خانواده های بازگشت کننده است
این برنامه شامل حال خانواده هایی می شود که دارای زمین هستند اما توانایی مالی ساخت خانه را ندارند.
اما منتقدان می گویند، گذاشتن چنین شرایط، بازگشت را برای خانواده هایی دشوار می کند که سالهای زیادی در بیرون از افغانستان زندگی کرده و هیچگونه زمینی در افغانستان ندارند.
به این اساس، این خانواده از فرصت های اندکی برای بازگشت و ادامه زندگی در افغانستان برخوردار خواهند بود.
افغانستان یکی از بیشترین آمار پناهجویان را در سراسر جهان دارد. مهاجرت افغانها به خارج، از حدود سی سال پیش آغاز شد و این روند، در زمان جنگ های داخلی این کشور و پس از آن، در زمان حاکمیت گروه طالبان بر افغانستان، شدت گرفت.
هم اکنون نزدیک به سه میلیون پناهجوی افغان در ایران و پاکستان ثبت هستند، در حالی که آمار پناهجویان غیرقانونی این کشور در ایران و پاکستان، تا حالا معلوم نیست.
دولت افغانستان و سازمان ملل متحد، از تعداد پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی نیز هنوز آمار مشخصی ندارد.
اما آنچه معلوم است اینکه ظرف هشت سال اخیر، پنج میلیون پناهجوی افغان، دوباره به کشورشان بازگشته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر