۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

لندن میزبان کنفرانس تشویق سرمایه گذاری در افغانستان

کنفرانس امروز که "سمپوزیم فرصت های سرمایه گذاری در معادن افغانستان" نام گذاری شده بود، در یکی از هتل های با شکوه در مرکز لندن برگزار شد و حدود شصت سرمایه گذار و بانکدار را از کشورهای مختلف دنیا در آن شرکت داشتند. این کنفرانس از سوی مارک لاوکوک رئیس عمومی اداره توسعه بین المللی بریتانیا افتتاح شد.
هیلاری سیت سفیر پشین بریتانیا در پاکستان و هند که گردانندگی نشست را به عهده داشت، هیئت وزارت معادن افغانستان به ریاست وحید الله شهرانی وزیر معادن را معرفی کرد و در مورد اهمیت معادن افغانستان برای آوردن ثبات و استقرار در این کشور و منطقه صحبت کرد.
وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان سپس با استفاده از نقشه ژئولوژیکی افغانستان دریک توضیح مفصل، ظرفیت های معدنی افغانستان را برای شرکت کنندگان کنفرانس توضیح داد.
آقای شهرانی گفت که افغانستان دارای ذخایر غنی معدنی در نقاط مختلف این کشور است و تحقیقات انجام شده در خاک افغانستان نشان می دهد که این کشور به ارزش 1 تا 3 تریلیون دلار منابع معدنی دارد.
آقای شهرانی گفت که منابع غنی طلا در تخار، بدخشان و غزنی وجود دارد، ذخایر سرشار مس و آهن در مرکز و جنوب افغانستان وجود دارد و منابع قابل توجه نفت و گاز در شمال افغانستان دست نخورده مانده.
وزیر معادن افغانستان هدف از نشست امروز را تشویق سرمایه گذاران بین المللی برای سرمایه گذاری در معدن آهن حاجی گک خواند. او گفت که معدن حاجی گک در مرکز افغانستان حدود دو میلیون تن آهن است که ارزش آن به میلیاردها دلار می رسد.
او گفت که روند داوطلبی در این معدن به صورت رسمی در ماه سپتامبر امسال آغاز خواهد شد. وزیر معادن افغانستان همچنین در مورد قانون معادن افغانستان صحبت کرد و تاکید کرد که روند داوطلبی تحت نظارت معتبرترین موسسات مشورت دهی بین المللی صورت خواهد گرفت تا شفافیت کامل در این روند ضمانت شود.
وزیر معادن افغانستان همچنین افزود که این آغاز یک تلاش بین المللی برای جلب سرمایه گذاری جهانی در معادن افغانستان است. وی همچنین گفت که نشست بعدی که در ماه آگوست در سنگاپور برگزار خواهد شد.
در این کنفرانس همچنین مشخص شد که قرار است تا اوایل سال آینده روند داوطلبی برای استخراج معادن گاز و نفت شمال افغانستان که ارزش آن به بیش از یک و نیم میلیار دلار می رسد، آغاز شود.
واکنش سرمایه گذاران
در این نشست شماری از مهمترین نهاد های سرمایه گذاری و بانکی جهان از جمله نمایندگانی از گروه بین المللی بانکداری گلدمن ساکس وبانک بریتانیایی لویدز شرکت داشتند.
پس از توضیحات وزیر معادن افغانستان، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و بیشتر سرمایه گذاران در مورد ظرفیت های زیربنایی افغانستان از او پرسیدند.
وزیر معادن افغانستان از پروژه های تکمیل شده شاهراه حلقه ای این کشور صحبت کرد و گفت که کار پروژه های مهم خط آهن که غرب افغانستان را به آسیایی میانه در تاجیکستان وصل می کند و همچنین پروژه خط آهن که معدن مس عینک را به پاکستان در جنوب شرق افغانستان و به تاجیکستان در شمال افغانستان وصل می کند، آغاز شده و در پنج سال آینده تکمیل خواهد شد.
پاسخ وزیر معادن افغانستان به این سوال بی بی سی که چرا بیشتر سرمایه گذاران در مورد سیستم حمل و نقل افغانستان پرسیدند و سوالهای زیادی در مورد ذخایر افغانستان مطرح نشد، این بود که سرمایه گذاران در مورد موجودیت ذخایر معدنی مطمئن هستند.
او گفت "پرسشهای سرمایه گذاران درمورد سیستم حمل و نقل افغانستان، نشان می دهد که سرمایه گذاران علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان دارند. چون وقتی آنان در معادن سرمایه گذاری کنند، تمامی مواد به دست آمده از این معادن در داخل بازار افغانستان به مصرف نمی رسد و نیاز به سیستم پیشرفته حمل و نقل برای حمل این مواد به بازارهای منطقه و جهان وجود دارد".
در صحبت های که بی بی سی با شماری از سرمایه گذاران شرکت کننده انجام داد نشان داد که بیشتر آنان از توضیحات تیم وزارت معادن افغانستان در مورد فرصت های سرمایه گذاری در معادن افغانستان استقبال کرده اند اما معتقدند که بدون تردید آنها به اطلاعات بیشتری در مورد معادن افغانستان و مخصوصا" معدن آهن حاجی گک نیاز دارند.
یکی از نگرانی هایی که از سوی نماینده شرکت آمریکایی گولدمن ساکس بزرگترین موسسه مالی شرکت کننده در این کنفرانس مطرح شد، این بود که اطلاعات موجود در مورد معدن حاجی گک بیشتر متکی است به تحقیقاتی که از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه شصت میلادی صورت گرفته و اطلاعات تازه در این زمینه وجود ندارد.
در پاسخ به این نگرانی، عتیق صدیقی مشاور وزیر معادن افغانستان در امور منرال ها( مواد معدنی) گفت که این تحقیقات بسیار دقیق و همه جانبه بوده و در حال حاضر نیز از سوی ادارات مهم تحقیقات ژئولوژیک بین المللی تائید شده است.
در هر حال این نشست تنها دو هفته پس از انتشار گزارشهای تازه در مورد ذخایر معدنی در افغانستان، برگزار شده و به نظر می رسد که موجی از تلاشهای این چنینی از سوی دولت افغانستان و حامیان بین المللی آن آغاز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر