۱۳۹۲ فروردین ۲۸, چهارشنبه

احتمال مرگ ده‌ها پناهجوی افغان در دریای اندونزی

یک نهاد استرالیایی مربوط به پناهندگان اعلام کرده است که براساس اظهارات افرادی نجات یافته از قایقی که در روزهای گذشته در آب‌های اندونزی غرق شد، احتمال می‌رود که ۵۳ نفر از سرنشینان این قایق جان خود را از دست داده باشند.
افراد نجات یافته گفته اند که تمامی سرنیشینان این قایق شهروندان افغانستان بودند.
مسئول رسانه‌های این نهاد استرالیایی که در مورد مهاجرت‌های غیر قانونی اطلاع رسانی می‌کند، به بی بی سی گفت کسانی که نجات یافته اند، به این نهاد گفته‌اند که این قایق ۷۲ سرنشین داشت که ۱۴ نفر از آنها نجات یافته اند.
نجات یافتگان نیز همه شهروندان افغانستان هستند.
او که خواست نامی از او برده نشود گفت که این افراد بعد از ۲۴ ساعت نجات داده شدند و آنان تایید کرده اند که اجساد بی‌جان ۵ نفر را که در سطح آب شناور بوده، دیده‌اند.
او تاکید کرد که به دلیل وسعت دریا اکنون عملیات نجات نیز در منطقه با مشکل روبرو است. زیرا نیروهای نجات نمی‌دانند که جستجویشان را در کدام مناطقی ادامه دهند.
سیامک هروی، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این باره به بی‌بی‌سی گفت که عملیات نجات اکنون ادامه دارد و سفارت افغانستان در اندونزی موضوع را دنبال می‌کند و در صورتیکه اطلاعات جدید بدست آید با مردم و رسانه‌ها در میان گذاشته خواهد شد.
رسانه‌های استرالیایی بر اساس اظهارات ماهیگیران گزارش داده اند که این حادثه در ۵۰ کیلو متری غرب جزیره جاوای اندونزی رخ داده است.
کشور اندونزی با داشتن ۱۸ هزار جزیره یک از مراکز کلیدی برای پناهجویانی به شمار می‌رود که می‌خواهند خود را به استرالیا برسانند.
سال گذشته نیز یک کشتی با ۱۵۰ پناه‌جوی غیرقانونی افغان و ایرانی در آبهای اندونزی غرق شد.
هزینه سفر از افغانستان به استرالیا به حدود ۲۵ هزار دلار می رسد، ولی سالانه هزاران افغان راه پر خطر استرالیا را در پیش می‌گیرند.
بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سال گذشته ۳۶ هزار افغان درکشورهای مختلف درخواست پناهندگی داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر