۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

اعتراض هزاره ها به رای اخیر مجلس نمایندگان
شماری از نمایندگان مرد هزاره در مجلس نمایندگان افغانستان، با برگزاری یک گردهمایی اعتراضی در غرب شهر کابل، رد دو نامزد وزیر از سوی این مجلس نمایندگان را محکوم کردند.
در این گرد همایی که صدها تن از هزاره های شهر کابل شرکت داشتند، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان به گرایشهای قومی و عمل نکردن به وعده های انتخاباتی اش محکوم شد.
محمد محقق نماینده نماینده کابل در مجلس نمایندگان و از سخنرانان این گرد همایی گفت مردم هزاره رای شان را که به آقای کرزی داده بودند پس گرفتند و تاکید کرد که اکنون آقای کرزی یک رئیس جمهور مشروع نیست.
آقای محقق هشدار داد، هرگاه پس از این بحرانی به وجود آید پاسخگوی آن آقای کرزی خواهد بود.
محمد محقق همچنین افزود آقای کرزی هنوز فرصت دارد تا به وعده ها اش عمل کند. در غیر آن دست به سازماندهی تحرکات سیاسی خواهند زد.
واگزاری پنج وزارت خانه به قوم هزاره، تبدیل دو ولسوالی هزاره نشین به ولایت، بازسازی جاده های مناطق مرکزی و جلوگیری از رفتن کوچی ها به مناطق هزاره مرکزی از مواردی است که به گفته آقای محقق، قبل از برگزاری انتخابات از سوی آقای کرزی به او قول داده بود.
اما حامد علمی یکی از سخنگویان ریاست دفتر ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات آقای محقق گفت، رد وزرای پیشنهادی از صلاحیت های مجلس نمایندگان است.

اعضای مجلس نمایندگان می گویند، آنها براساس معیار شایسته سالاری رای داده اند نه براساس معیار های سمتی و قومی
او گفت آقای کرزی تلاش می کند بر اساس قانون اساسی مقام های شایسته را به هزاره ها بدهد.در همین حال اعضای مجلس نمایندگان لحاظ کردن معیار های قومی در رد وزرای پیشنهادی هزاره ها را رد کرده و می گویند معیار آنها در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای کرزی، شایسته سالاری بوده است.
هفته گذشته سرور دانش وزیر عدلیه پیشین که از سوی آقای کرزی به عنوان وزیر تحصیلات عالی به مجلس معرفی شده بود، برای سومین بار رد صلاحیت شد.
داوود علی نجفی رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات جنجالی ریاست جمهوری گذشته، به عنوان وزیر تحصیلات عالی معرفی شده بود، دومین وزیری بود که از سوی مجلس، رد صلاحیت شد.
در دوره های قبلی نیز نامزدهای هزاره، از سوی مجلس نمایندگان رد صلاحیت شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر