۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

حذف نام پنج مقام سابق طالبان از فهرست تحریم های سازمان ملل

نامهای پنج نفر از مقامات سابق گروه طالبان، از فهرست تحریم های سازمان ملل متحد حذف شده است.
این اقدام در راستای تلاشهای دولت افغانستان و جامعه جهانی، برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره و احتمالا پایان دادن به جنگ در افغانستان صورت می گیرد.
افرادی که از فهرست تحریم های سازمان ملل متحد حذف شده اند، شامل عبدالحکیم مجاهد، نماینده سابق طالبان در سازمان ملل متحد و عبدالسلام ضعیف، سفیر سابق طالبان در پاکستان می شود.
سه نفر دیگر عبارت اند از عبدالصمد خاکسار، رئیس اداره استخبارات و معاون وزیر داخله، عبدالستار پاکطین، معاون وزارت صحت و محمد اسلام محمدی، والی بامیان در رژیم طالبان.
نامهای دو نفر از این میان - عبدالصمد خاکسار و محمد اسلام محمدی - در حالی از این فهرست حذف می شود که آنها دیگر زنده نیستند.
پیش از این نیز سازمان ملل متحد حذف نامهای پنچ نفر دیگر از مقامات سابق طالبان را از فهرست تحریم های خود اعلام کرده بود که شامل عبدالوکیل متوکل، وزیر خارجه، فیض محمد فیض، معاون سابق وزارت تجارت، شمس الصفا، مقام سابق وزارت خارجه، محمد موسی، معاون سابق وزارت برنامه ریزی، و عبدالحکیم، معاون سابق وزارت سرحدات در رژیم طالبان می شد.
برای حذف هر نام از این فهرست، نیاز است تا تمامی پانزده عضو شورای امنیت روی آن توافق داشته باشند.
شرط اصلی برای حذف نام مقامات طالبان از فهرست تحریم ها این است که این افراد ارتباط خود را با القاعده قطع کرده و از دست زدن به هر گونه خشونت پرهیز کنند و در ضمن، قانون اساسی افغانستان را پذیرفته باشند.
'تلاشهای ناکافی'؟
سازمان ملل متحد نامهای حدود پنجصد (پانصد) نفر و نهاد را که متهم به ارتباط داشتن با طالبان و القاعده هستند در فهرست تحریم های خود جا داده است.
نامهای این افراد پس از واقعه یازدهم سپتامبر و ورود نیروهای بین المللی به افغانستان، براساس قطعنامه شماره ۱۲۶۷شورای امنیت سازمان ملل شامل فهرست تحریم های این شورا شد. گفته می شود بیش از یکصد و سی نفر از این افراد از شهروندان افغانستان هستند،
بر اساس این قطعنامه، سفرهای این افراد به کشورهای خارجی با محدودیت هایی مواجه است و آنها از دارایی های خود در بانکهای خارجی نمی توانند استفاده کنند. همچنین بیشتر این افراد تحت پیگرد قرار دارند.
اما در پی تلاشهای دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان، مقامات این کشور تاکید کرده اند که برای مصالحه با این گروه، نیاز است تا اقداماتی صورت گرفته و "اعتماد سازی" شود.
یکی از این اقدامات، حذف نامهای طالبان از فهرست سیاه و فهرست تحریم های سازمان ملل متحد است.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، همچنین تلاش کرده است افرادی را که به اتهام همکاری با طالبان زندانی شده اند - در صورت فقدان اسناد و مدارک کافی علیه آنان - از زندان آزاد کند.
ظرف ماههای اخیر، چندین دسته از این افراد از زندانهای افغانستان آزاد شده اند.
اما افراد نزدیک به طالبان، هنوز این اقدامات را ناکافی می دانند.
طالبان، خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان را به عنوان پیش شرط خود برای مذاکره با دولت افغانستان اعلام کرده اند، درخواستی که پذیرفتن آن از سوی افغانستان در شرایط کنونی، ناممکن به نظر می رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر