۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

درخواست کرزی برای خروج اسامی فرماندهان طالبان از فهرست سیاه

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از سازمان ملل خواسته است که نامهای ۱۵ تن از اعضای گروه طالبان را از فهرست سیاه شورای امنیت حذف کند.
سیامک هروی، از سخنگویان آقای کرزی به بی بی سی گفت که رئیس جمهوری افغانستان چند سال پیش فهرستی از نامهای ۲۰ تن از اعضای این گروه را به همین منظور به سازمان ملل فرستاده بود.
به گفته آقای هروی، سازمان ملل در ماه دلو/بهمن سال گذشته خورشیدی نامهای پنج تن از آنان را از فهرست سیاه شورای امنیت حذف کرد، اما اسامی بقیه آنها را از این فهرست خارج نکرد.
این پنج مقام سابق رژیم طالبان عبارت اند از عبدالوکیل متوکل، وزیر خارجه، فیض محمد فیض، معاون وزارت تجارت، شمس الصفا، از مقامهای وزارت خارجه، محمد موسی هوتک، معاون وزارت برنامه ریزی و عبدالحکیم، معاون وزارت سرحدات.
شماری از این افراد، از جمله آقایان متوکل و هوتک در کابل به سر می برند و حتی آقای هوتک در پنج سال گذشته عضو مجلس نمایندگان افغانستان بوده است.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که حالا آقای کرزی بار دیگر درخواست خود برای بیرون کردن اسامی ۱۵ نفر باقی مانده از فهرست سیاه سازمان ملل را مطرح کرده است.
سیامک هروی مشخص نکرد که این ۱۵ نفر چه کسانی هستند، اما افزود زمانی که سازمان ملل این درخواست آقای کرزی را پذیرفت، اسامی این افراد اعلام خواهد شد.
او گفت که دولت افغانستان تشخیص داده است که این افراد با سازمان های تروریستی ارتباط ندارند و از سازمان ملل درخواست کرده که موضوع خروج نامهای آنها از فهرست سیاه شورای امنیت را بررسی کند.
این در حالی است که شماری از رسانه های غربی گزارش داده اند که آقای کرزی فهرستی ۵۰ نفری را به سازمان ملل تحویل داده است تا نامهای آنها را از فهرست تحریم های شورای امنیت این سازمان حذف کند.
هر چند مقامهای سازمان ملل تا حال در این مورد اظهار نظری نکرده اند، اما آقای هروی این گزارش ها را تکذیب کرد.

نام آقای متوکل، وزیر خارجه طالبان هم شامل فهرست سیاه بود
شمار مجموع افغانهایی که نامهای آنها شامل فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل هستند، به ۱۳۷ نفر می رسد.
نامهای این افراد در پی وقوع حادثه یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و ورود نیروهای بین المللی تحت فرمان آمریکا به افغانستان، بر اساس قعطنامه شماره ۱۲۶۷شورای امنیت سازمان ملل شامل فهرست تحریم های این شورا شد.
بر اساس این قطعنامه، سفرهای این افراد به کشورهای خارجی با محدودیت هایی مواجه است و آنها از دارایی های خود در بانکهای خارجی نمی توانند استفاده کنند. همچنین بیشتر این افراد تحت پیگرد قرار دارند.
پیش از این آقای کرزی گفته بود که یکی از راه های ترغیب طالبان برای گفتگو و تامین امنیت در افغانستان، خارج کردن نامهای اعضای تحت پیگرد این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل است.
یکی از بندهای قطعنامه جرگه مشورتی صلح در کابل، که در ماه جوزا/خرداد گذشته برگزار شد، هم درخواست حذف نامهای سران گروه طالبان از این فهرست بود.
پس از برگزاری این جرگه، هیاتی از شورای امنیت سازمان ملل در سفری به کابل اعلام کرد که این درخواست جرگه مشورتی صلح را بررسی می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر