۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

افزایش بانک نوت های جعلی در کابل


زمانی برای خرید چند عدد نان در کابل، مردم نگران بودند که یک "بوجی پول" را چگونه تا نانوایی حمل کنند و گاهی هم نگران این بودند که نانوا کدام پول را می گیرد؛ افغانی یا کلدار. حالا اما قضیه فرق کرده است، دیگر مردم نگران حجم پول برای خرید نیستند، نگرانی مردم چیز دیگری است: "پول جعلی"!

افزايش پول هاي جعلي افغاني، كلدار و دالر در بازار هاي اسعار كابل باعث نگراني جدی مردم شده است.

اتحادیه صرافان شهر کابل، با تایید موجودیت پول های جعلی در بازار های کابل، می گویند که مردم عادی بیشتر از این ناحیه صدمه می بینند.

به گفته مسئولان اتحادیه صرافان شهر کابل، از چندی به این سو بانک نوت های جعلی افغانی، دالر، روپیه پاکستانی و کلدار هندی در بازار های کابل افزایش یافته است.

بانک نوت های جعلی با ظرافت خاص به چاپ رسیده كه به گفتهء حاجی نجیب الله اختری رییس اتحادیه صرافان سرای شهزاده، تشخیص آن برای صرافان و مردم عام دشوار است.

به باور اختری تمامی بانک نوت های جعلی که وارد افغانستان می شود، در پاکستان به چاپ می رسند و توسط برخی حلقات مافیای وارد کشور می گردد.

وی با بیان این که پول های جعلی در آن سوی مرز در مناطق باره و کارخانه، توسط شبکه های مافیایی به چاپ می رسد، می گوید: وارد شدن پول جعلی بالای معاملات تجارتی افغانی تاثیر نداشته چون به پیمانهء کم وارد بازار شده است.

با این که مقامات بانک مرکزی از افشای مراکز اصلی چاپ این بانک نوت ها در داخل و یا خارج از کشور چشم پوشی می کنند، اما وی از دولت می خواهد که مراکز اصلی چاپ بانک نوت های جعلی افغانی را شناسایی و کنترول کنند.

نگرانی از پول های جعلی زمانی بیشتر می گردد که حتا صرافان از عدم تشخیص بانک نوت های جعلی با ماشین سخن می گویند؛ سخنی که نشان ضعف پول اصلی و حرفه ای بودن جعل کاران دارد.

حاجی عبدالرحیم یکی از صرافان سرای شهزاده می گوید: پول های جعلی افغانی چهار نوع است که سه نوع آن فوتوکاپی بوده که قابل شناخت می باشد.

لشم بودن و سریال نمبر 022 از نشانه هایی که به گفتهء این صراف با سابقه، می توان بانک نوت های جعلی فعلی را که بیشتر پنجصدی و هزاری افغانی است تشخیص داد، امری که با ماشین امکانش نیست.

۱ نظر: