۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

واکنش های داخلی و خارجی به برکناری متکی



محافظه کاران می گویند آقای متکی از ابتدا گزینه آقای احمدی نژاد نبود
برکناری ناگهانی منوچهر متکی از سمت وزارت امور خارجه ایران واکنش هایی را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است.
در حالیکه آقای متکی در جریان ماموریت رسمی در خارج از کشور از سمت خود عزل شد، برخی چهره های محافظه کار از این اقدام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، ابراز تعجب و بی اطلاعی کرده اند.
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مجلس گفته است که مجلس در جریان این برکناری نبوده است.
او به خبرنگار خبرآنلاین گفته است: "مگر آقای متکی در حال حاضر در سفر نیستند، یعنی در شرایطی که ایشان به ماموریت فرستاده شدند، حکم برکناری صادر شده است؟"
آقای بروجردی وعده داده است با وزارت خارجه در این زمینه تماس بگیرد و اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه ها قرار دهد.
حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نیز عزل آقای متکی را "خلاف عرف" خوانده و گفته است که "منتظر روشنگری" از طرف محمود احمدی نژاد در این زمینه است.
این نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به این که منوچهر متکی در هنگام سفر رسمی به سنگال برکنار شد، اظهار داشت: "کسی که به عنوان نماینده رسمی کشور در ماموریت است اینکه در محل ماموریت برکنار شود کاری خلاف عرف است و در عرف بین الملل این روش برخورد، جایگاه ندارد."
آقای فلاحت پیشه تصدیق کرد که منوچهر متکی گزینه اصلی آقای احمدی نژاد برای تصدی سمت وزارت خارجه نبوده است اما گفت که اختلاف این دو در حوزه اجرا بوده و نه در مسائل راهبردی سیاست خارجی.
محمد کرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته است با توجه به شرایط کنونی کشور، بهتر بود که تغییر منوچهر متکی با رایزنی های بیشتری انجام می شد.
وی به خبرگزاری خانه ملت گفت که برکناری وزیر خارجه تاثیری مستقیم بر روند مذاکرات هسته ای ایران ندارد، زیرا سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عهده دار این مذاکرات است.
آقای کرمی راد در عین حال گفت: "با این حال بهتر بود با قدری تامل این جابه جایی صورت می گرفت."
حمید رضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به سوال خبرآنلاین در این زمینه گفته است: "فعلا درباره تغییر وزیر خارجه حرف نمی زنم."
به گزارش رسانه های ایران تاکنون هیچ یک از معاونت های وزارت خارجه کشور و حتی سخنگوی این وزارت خانه در این باره اظهار نظر نکرده اند.
برکناری آقای متکی از سمت وزارت امور خارجه واکنش هایی را هم در خارج از ایران برانگیخته است.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از اظهار نظر نسبت به عزل منوچهر متکی خودداری کرد و گفت که تغییر یک نفر تاثیری بر روی سیاست خارجی ایران ندارد.
خانم کلینتون که برای ملاقات با همتایان کانادایی و مکزیکی خود به کبک در کانادا رفته است گفت که مذاکرات اخیرا ایران با گروه 1+5 "شروع خوبی" بود.
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به ابراز تمایل ایران به ادامه گفتگوهای هسته ای در استانبول، ترکیه، گفت که آمریکا متعهد به ادامه رهیافتی دیپلماتیک برای فشار بر ایران و "توقف برنامه تسلیحات اتمی" این کشور است.
ایالات متحده و برخی از کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.
در مورد تصمیم محمود احمدی نژاد در برکناری آقای متکی، وزیر خارجه آلمان گفته است عزل وزیر خارجه ایران نباید تغییری در روند مذاکرات اتمی ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیودو وسترویله، وزیر خارجه آلمان، گفت: "مذاکرات آغاز شده و صرفنظر از ترکیب سیاسی (در ایران)، باید ادامه پیدا کند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر