۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

حامدکرزی خواستار تحقیق در مورد بازداشت خبرنگاران شد

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان دستور تحقیق در مورد بازداشت فیلمبرداران خبری تلویزیون الجزیره و یک خبرنگار محلی افغان را صادر کرده است.
در اعلامیه ای که از سوی دفتر رئیس جمهور کرزی منتشر شده، آمده است که کارمندان تلویزیون الجزیره، اخیرا در ولایات قندهار و غزنی از سوی نیروهای خارجی بازداشت شده اند.
این اعلامیه همچنین از بازداشت یک خبرنگار تلویزیون دولتی افغانستان در ولایت کاپیسا، در شمال کابل، از سوی نیروهای افغان خبر داده است.
آقای کرزی در این اعلامیه به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داده است تا زمینه "رهایی فوری" این خبرنگاران را فراهم کند.
روز گذشته، سازمان خبرنگاران بدون مرز، از رئیس جمهوری افغانستان خواست تا در مورد رهایی این خبرنگاران اقدام کند.
این سازمان، از خبرنگاران بازداشت شده، به نامهای حجت الله مجددی (خبرنگار تلویزیون دولتی در کاپیسا)، رحمت الله نیکزاد، کارمند تلویزیون الجزیره در غزنی و محمد نادر، کارمند تلویزیون الجزیره در قندهار یاد کرده است.
خبرنگاران بدون مرز به بازداشت این خبرنگاران اعتراض کرده و گفته است که نباید با خبرنگارانی که در شرایط دشوار در افغانستان کار می کنند، شبیه جنایتکاران خطرناک برخورد شود.
این سازمان در اعلامیه ای که منتشر کرده، نوشته است که حجت الله مجددی، خبرنگار محلی در ولایت کاپیسا، هنگام تهیه گزارش از روند انتخابات پارلمانی افغانستان، از سوی نیروهای افغان بازداشت شده است.
به گفته این سازمان، آقای مجددی یک روز پس از بازداشت، به درخواست اداره امنیت ملی به کابل منتقل شده است، اما اتهامات علیه این خبرنگار هنوز مشخص نیست.
همکاری با طالبان؟
گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده است که رحمت الله نیکزاد، خبرنگار محلی تلویزیون الجزیره در ولایت غزنی، به اتهام "تبلیغ برای طالبان" از سوی نیروهای خارجی بازداشت شده است.
این سازمان در اعلامیه خود به نقل از منابع ناتو نوشته است سربازان آیساف از منزل آقای نیکزاد اسلحه بدست آورده و همچنین گفته اند که با طالبان در ارتباط بوده و در پی تصویر برداری از حملات آنها در روز انتخابات بوده است.
اما این اتهام را افراد نزدیک به آقای نیکزاد، به شدت تکذیب می کنند.
در مورد علت بازداشت خبرنگار سومی در ولایت قندهار که آن هم از سوی نیروهای خارجی صورت گرفته، جزییاتی منتشر نشده است.
گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی از بازداشت این خبرنگاران نوشته است که خبرنگاران می توانند به دلیل حرفه ای که دارند با طالبان در تماس باشند و این مسئله، نباید منجر به برخورد خشن با آنها شود.
ناظران امور رسانه ها، افغانستان را یکی از خطرناک ترین مناطق برای خبرنگاران توصیف می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر